Met bedrijfsfotografie communiceer je met beelden. Namelijk daarmee zet jij je bedrijf in the spotlight. Rob de Joode fotografie werkt het liefst op locatie en met de mensen van het bedrijf zelf. Met de bedoeling het gezicht van de onderneming te laten zien. Voor je klanten komt dit vertrouwt over. Ook toekomstige klanten hebben veelal je website bezocht en daardoor zijn de gezichten van het bedrijf niet helemaal onbekend. Bedrijfsfotografie met een doel!
Je wordt eerst gezien en dan gelezen.
Als wij een website bezoeken, beginnen we met scannen. We kijken eerst naar de foto’s, daarna lezen we de koppen. Als dat aansluit bij wat we zoeken dan gaan we pas lezen. Daarom is bedrijfsfotografie heel belangrijk bij de eerste beslissing die een toekomstige klant maakt. Gaat deze verder lezen of word de website weer gesloten zonder enige actie. Een persoonlijke uitstraling van je bedrijf op internet is bijna een must in het ‘zaken doen’.
Met beelden kun je het verhaal van het bedrijf vertellen. Mensen in de fysieke bedrijfsomgeving. Voor regionale bedrijven kun je in de foto herkenningspunten mee nemen die in de regio bekend zijn. Dat geeft een vertrouwd gevoel.
Bedrijfsfotografie voor de uitvaartbranche
Als fotograaf bij uitvaarten ben ik geen onbekende in de uitvaartbranche. Met bedrijfsfotografie ligt mijn focus ook bij deze branche. Samen met de opdrachtgever zoeken we naar beelden, die vertrouwd en open over komen. Namelijk de beelden moeten vertrouwen opwekken. Een familie moet bij het bezoeken van de website, of het zien van een advertentie een klik voelen. Samen met het uitvaartbedrijf zoeken ik naar de juiste setting. De tijd van ‘stijf en strak’ op de foto ligt achter ons. Ik wil laten zien dat bij het uitvaartbedrijf mensen werken met hart voor hun werk. En dat mogen ze ook uitstralen. Het zijn échte mensen. Kortom bedrijfsfotografie voor de uitvaartbranche vraagt net wat meer van de fotograaf. De fotograaf moet de branche kennen.
Praktijk:
Een tijd geleden had ik een afspraak met een nieuwe uitvaartondernemer uit mijn dorp. Zij wilde foto’s hebben voor haar website en advertentie. Ze sloeg een plaatselijke krant open bij de pagina van rouwadvertenties en reclame van uitvaartbedrijven. Ze wees mij twee advertenties aan “deze zou ik gaan bellen, aan de hand van de foto”. En laat ik nu de maker zijn van beide foto’s.
Concluderend:
Ik zorg ervoor dat jouw bedrijf vertrouwen, enthousiasme en betrouwbaarheid uitstraalt.
Volgende keer ga ik in op de verschillende soorten bedrijfsfoto’s.